Friday, June 19, 2009

edrie hashim


Edrie Hashim ... satu nama yang sering didengarkan sekarang ini kerana sesungguhnya tidak ramai yang seaktif beliau dalam membentuk arus muzik rock citarasa umum.

Dengan cinta yang mendalam terhadap muzik, komposer, pemuzik dan penerbit ini melengkapkan lagi kaedahnya dengan kecerdikan seorang usahawan dan juga visi moden yang menerajui setiap pergerakan syarikatnya, Neo Gendang Worldwide. Dengan karisma dan kejujuran yang disenangi semua, jiwa Edrie yang sentiasa terbuka kepada letupan-letupan baru muzik rock juga dihormati semua lapisan pemuzik tanahair.

Sejak permulaannya sebagai seorang A&R di awal 90-an, pengiktirafan Edrie di industri seni muzik tanahair dicapai atas titik peluhnya sendiri. Setelah diiktiraf sebagai pemuzik dengan gelaran duta Godin Guitars buat Malaysia, Edrie tidak membuang masa dan menumpukan perhatiannya terhadap bidang penggubahan dan penerbitan, dan baru-baru ini, dalam penilaian persembahan apabila dipertanggungjawabkan sebagai salah seorang juri Akademi Fantasia 7.

Pendek cerita, sentuhan ajaibnya dalam apa bidang sekalipun belum lagi gagal di mata umum. Albumnya melalui ‘supergroup’ Projek Pistol, bersama rockers-rockers berpengalaman seperti Moq, Zam dan Lola, yang bakal menemui peminat dalam masa terdekat ini akan membuka kembali penerimaan khalayak ramai terhadap kalibernya sebagai seorang gitaris dan pemuzik rock.

PENERBIT ALBUM
-Candy - Candy (1997)
-Ella - Simbiosis (2003)
-Search - Gothik Malam Edan (2006)

PENCIPTA LAGU
-Akan Ku Tunggu (1997 / Candy - Candy)
-Jaringan (1997 / Candy - Candy)
-Akukah Yang Bersalah (1997 / Candy - Candy)
-Abadi (1997 / Candy - Candy)
-Lubuk Pusing (2002 / Wings - Naga Kramat)
-Kau Bernama Cinta (2005 / Cili - Kau Bernama Cinta)
-Konklusi (2005 / Cili - Kau Bernama Cinta)
-Memoria Anna (2006 / Search - Gothik Malam Edan)
-Gurindam Cinta Khayam (2006 / Search - Gothik Malam Edan)
-Irama Marakas (2006 / Search - Gothik Malam Edan)
-Nyata Dan Maya (2006 / Search - Gothik Malam Edan)